سخنرانی در پنل سازمان ملل ژنو
جناب رییس و حضار گرامی
من بعنوان یک اقلیت دینی و قومی از کشوری (1) می آیم که گمان می کنم واقیعتهای درون آن برای خیلی از شما ناشناخته است. من از ایرانی (2) می آیم که بیش از ده هزار سال است که فرهنگ و تمدن آن بر تارک تاریخ می درخشد. سرزمینی که ابناء بشر، خود را مدیون تمدن آن می داند. کشوری که سالهای سال است اقوام و ادیان مختلف را در دل خود جای داده و اصحاب این اقوام و ادیان در قرون گذشته در کمال صلح وآرامش با یکدیگر زندگی کرده اند. ایرانی که فرهنگ آن مایه مباهات جامعه بشری است. ایرانی که:
اوج ستون های سربلند تخت جمشیدش (3) از سربلندی سررسانیده به خورشیدش
ایران پایگاه ومبناء سه دین ابراهیمی بزرگ است .صرفنظر از پایگاه جهانی مذهب شیعی اسلام، محل حضور و زادگاه حضرت زرتشت بوده و ستون های دین مسیحیت بر پایه های کلیسای پارسی آن بر افراشته شده است.
بعنوان یک ایرانی مسیحی به خود می بالم که کتیبه کوروش کبیر،(4) پادشاه ایرانی که سرلوحه و مبناء و اساس منشور حقوق بشر است، توسط یک مسیحی آشوری تبار به نام هرمز رسام در سال 1907 میلادی کشف شده است . در آن منشور (5) چنین آمده : منم کوروش ، شاه جهان ، شاه دادگر، من برده داری را بر انداختم و فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند .
توجه بفرمائید که این طرز تفکر یک پادشاه مربوط به 25 قرن پیش است. زمانی که هر کس فرمانروای یک قبیله می شد خود را خدا می دانست و به زیر دستان خود تحمیل می کرد که او را بعنوان خداوند بپرستند.
بله سابقۀ آزادی دین، مذهب (6) و منع برده داری در ایران به بیش از دو هزار و پانصد سال پیش بر می گردد. در صورتیکه نزد بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر، چنین نیست.
بیش از آن دوران تاکنون بیش از چهار هزار سال است که اقوام آشوری (7) و ارمنی بعنوان مسیحیان و کلیمیان و زرتشتیان بعنوان اصلی ترین غیرمسلمانان ایرانی، در این کشور زندگی می کنند.
روستاهای تاریخی آشوریان در حومه شهرهای ارومیه و سلماس هنوز زادگاه و اقامتگاه بسیاری از آشوریان ایرانی است. ساکنین ارمنی تبار حاشیه رودخانه ارس ، بیش از دو هزار سال است که در کنار هموطنان مسلمان خود در کمال آرامش زندگی می کنند. اولین حضور کلیمیان در ایران به بیش از دو هزار وهفتصد سال پیش بر می گردد که به شهرهای شیراز و کرمان کوچ کرده اند و در آنجا جای گرفته اند . زرتشتیان نیز از اصیل ترین و قدیمی ترین ایرانیان هستند و هنوز آتشکده ها وعبادتگاههای (8) آنها در گوشه کنار ایران، محل زیارت و بازدید گردشگران است. جای دارد که یادآوری نمایم اولین و قدیمی ترین کلیسای جهان با بیش از1800سال قدمت به نام کلیسای
« حضرت نه نهمریم» (9) ، در خیابان خیام شهر ارومیه واقع شده است. باتوجه به این سبقه تاریخی و حضور در صحنه های اجتماعی و سیاسی، تمام اقوام ایرانی و صاحبان ادیان قرون متمادیست که خود را ایرانی الاصل می دانند .
این قسمت از مطالب بدین جهت بیان شد که به نظر اینجانب، جامعه اروپایی و غربی هیچ شناختی از وضعیت داخلی ایران و اقوام و ادیان آن ندارد.
بله ایران سرزمین من است که از تاریخ هم قدیمی تر است.
ایرانی که در سالهای معاصر نیز شاهد خدمات و جانفشانی بسیاری از اقلیتهای دینی (10) بوده است .
اقلیتهای دینی ایرانی در کنار سایر هموطنان مسلمان خویش در کلیه مقاطع و زمانها، شانه به شانه در صحنه های انقلاب، دفاع مقدس و سازندگی و غیره حضور داشته اند و بدون چشمداشت از هیچ فداکاری کوتاهی نکردند .گواه این مدعا حضور تعداد زیادی از آزادگان است که سالهای اسارت را برای دفاع از میهن به جان خریدند همچنین قبور مبارک و مقدس شهدای اقلیت های دینی (11) اعم از مسیحی، زرتشتی و کلیمی است که در هشت سال جنگ نابرابر از تمامیت ارضی و جان و ناموس هموطنان خویش دفاع نمودند.
ایران کشوری با باورهای مذهبی و دینی است. بدین لحاظ کلیه ایرانیان برای اقلیتهای دینی رسمی (12) کشور، احترام خاصی قائل هستند. اقلیتهای دینی رسمی ایران از حقوق و آزادیهای اساسی برخوردارند که پایه و مبناء آن در قانون اساسی پیش بینی شده است . قانون اساسی که به نظر من بعنوان یک حقوقدان و وکیل دادگستری یکی از مترقی ترین قوانین است. در قانون اساسی ایران آمده:«مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود» در زمان تصویب این اصل باتوجه به فضای رادیکالی و انقلابی حاکم بر کشور در پاسخ به سئوال یکی از حاضرین که مطرح می نماید: آیا دین نیز مانع برتری فردی بر دیگری نیست؟ چنین پاسخ داده می شود که خیر! اظهر من الشمس است که وقتی رنگ پوست و نژاد مایه برتری نیست، به طریق اولی دین و باور ایمانی اشخاص نیز نمی تواند مایه مباهات و برتری یکی بر دیگری باشد.
صرفنظر از اینکه در قانون اساسی آزادی تدریس دین، مذهب و زبان اقوام و صاحبان ادیان به رسمیت شناخته شده است. در اصل شصت وچهارم قانون اساسی نیز برای جامعه مسیحیان ارمنی دو نماینده و مسیحیان آشوری، کلدانی و زرتشتی و کلیمی (13) هر کدام یک نماینده در پارلمان (14) در نظر گرفته شده است.
توجه حضار محترم را به این نکته جلب می کنم که این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که این نمایندگی بر خلاف رویه سایر کشورها صرفاً به تناسب جمعیت تعیین نشده بلکه به تعبیری حتی اگر جمعیت اقلیتهای دینی به هر دلیل از جمله مهاجرت از حد نصاب مورد نظر نیز کم تر شود، باز هم طبق این قانون اساسی پنج کرسی در پارلمان برای نمایندگان آنها در نظر گرفته خواهد شد . و این خود مؤید توجه خاص جامعه اکثریتی ایرانیان ، به اقلیتهای دینی (15) است. ایرانیان غیر شیعه بصورت پارلمانی از سال 1934 میلادی در پیروی و اجرای فرائض ،مقررات احوال شخصیه خویش قانونمندشده اندو این بدین معنی است که از آن زمان تا کنون سالهاست که محاکم کشور ملزم ومکلف به رعایت مقررات احوال شخصیه اقلیتها که شامل قوانین دینی و شرعی ارث، وصیت ازدواج و طلاق می باشد؛شده اند و در چنین فرضهایی محاکم ضمن استعلام از مرجع مذهبی اصحاب دعوی مقررات مربوط به مذهب و دین آنها را عیناً اجرا می کنند . چیزی که در خیلی از کشورهای همسایه و منطقه رعایت نمی شود . من شاهد هستم حتی اگر در برخی موارد جزئی بنابر برداشتهای غلط، از دادگاهها احکامی مغایر با مقررات احوال شخصیه اقلیتهای دینی صادر می شود، با دخالت مستقیم مسئولین و روساء قوه قضائیه دستور رسیدگی مجدد بر مبناء مقررات دینی و مذهبی ایرانیان غیر شیعه صادر می شود.
علاوه بر این وجود اماکن مقدس جوامع غیر مسلمان تأکید دیگری بر این امر است .هر یک از صاحبان ادیان دارای اماکن مقدسه ای هستند که حتی در برخی موارد هزینه مرمت و نوسازی برخی از آنها توسط دولت تأمین می شود. در کل کشور بالغ بر 300 کلیسا (16)، 70 کنیسه (17) تاریخی و حدود 20 آتشکده زرتشتی وجود دارد که برخی از آنها دارای سابقه تاریخی بوده و به ثبت یونسکو نیز
رسیده اند.
در حال حاضر ایرانیان غیر مسلمان در کمال آزادی به مراسم مذهبی (18) ،اجتماعی (19) و حتی سیاسی (20) خود عمل می کنند. انجمن ها و تشکلات (21) عدیده ای عهده دار امور مذهبی و اجتماعی ایرانیان غیر مسلمان هستند که همگی ثبت رسمی شده و با مجوز قانونی به فعالیت می پردازند. هیات مدیره این تشکل ها دارای هویت مستقلی است که بدون دخالتهای نهادهای دولتی و با رأی مستقیم اعضاء خود اقلیتهای دینی انتخاب می شوند و دولت همه ساله مجوز ها و پروانه های فعالیت آنها را به نام اعضاء جدید تمدید و صادر می نماید.
این همدلی و همراهی هموطنان مسلمان با غیر مسلمان ایرانی (22) تا جائی است که ایرانیان در بسیاری از مراسم سیاسی، مذهبی و اجتماعی با یکدیگر در تعامل (23) هستند . بعنوان یک وکیل دادگستری که عهده دار وکالت شورای خلیفه گری ارامنه تهران ، انجمن آشوریان و نمایندگان مجلس اقلیتهای دینی هستم، اعلام می نمایم تا کنون حتی یک گزارش از منع قانونی و یا جلوگیری از برگزاری مراسم آئینی (24) ، دینی، مذهبی و حتی سیاسی جوامع فوق در سالهای اخیر گزارش نشده است. همین اکنون که من در حضور شما هستم اماکن اقلیتهای دینی، مانند باشگاه آرارات و انجمن آشوریان تهران، پذیرای بازار عید نوروز و بهار بوده که با حضور مسلمانان و غیر مسلمانان در کنار یکدیگر، بدون هیچگونه محدودیتی برگزار می شود.
مسیحیان ایران در کمال آزادی مراسم دینی خویش اعم از اعیاد عید پاک ،کریسمس و سال نو میلادی را برگزار میکنند. در ایران به لحاظ اینکه یکشنبه روز کاریست جمعه روز تعطیلی رسمیت در برخی از کلیسا ها مراسم عشاء ربانی (25) علاوه بر ایام یکشنبه حتی در روزهای جمعه نیز برگذار میشود تا مشتاقان و مومنین شاغل بتوانند از این مراسم فیض ببرند.همه ساله در دو نوبت المپیاد ورزشی مسیحیان (26) در تهران و ارومیه برگزار میشود. شایان ذکر است که دولت در بسیاری از این موارد و برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم کمک هزینه ایی را از بودجه کشور به این موضوع تخصیص میدهد. بر خلاف بسیاری از کشورها فرزندان اقلیتهای دینی رسمی کشور در رقابتهای تحصیلی و آزمون ورودی دانشگاه ها ، سوالات مخصوص دین و مذهب خویش را پاسخ میدهند و از نظر احتساب نمره قبولی هیچ تفاوتی میان ایشان و سایر هموطنان مسلمان وجود ندارد.
مدارس اقلیتهای دینی (27) با مدیریت خود آنها و با نظارت مستقیم انجمن اولیاء دانش آموزان اداره میشود و خط و زبان قومی ایشان علاوه بر دروس مذهبی آزادانه تدریس میگردد.
هموطنان کلیمی و زرتشتی نیز با فراخ خاطر مراسم جشنهای پسح (28) ، سال نو عبری (روشن هشنا)،سده ، مهرگان، فروردینگان و غیره را برگزار میکنند .
بسیاری از اندیشمندان و متفکران اقلیتهای دینی رسمی کشور در دانشگاههاو در مدارج عالی مشغول تحصیل و تدریس هستند و هیچ کس نیز مانع آنان نمیشود.پزشکان ،مهندسین و وکلاء غیر شیعه (29) در ایران مشغول به کار هستند و هیچ مانعی در مراجعه مسلمانان به آنها وجود ندارد. چه بسا در بسیاری از موارد به لحاظ حرفه ایی و تخصصی ،خصوصا اطمینان در عمل از احترام بیشتری برخوردارند.
امااگر در مواردی انگشت شمار شاهد کج اندیشی و افراطی گری هستیم، این قابل تسری به کل جامعه ایرانی و حکومت نیست. همگی آگاه هستیم که ایران پس از انقلاب و در سالهای جنگ دستخوش تغییراتی بنیادین شده است و اقلیتهای دینی نیز مصون از این تغییرات نبوده و نیستند لیکن با توجه به اینکه تجربه دموکراسی و جامعه مدنی در ایران با عنایت به تغییرات جهانی و تعاریف جدید و برداشتهای متفاوت از مفاهیم حقوق اقلیتها، آزادی بیان و غیره دستخوش تغییر است لذا وجود برخی مشکلات و اختلاف سلیقه ها طبیعی به نظر می رسد . از طرفی تعامل مسئولین و حل بسیاری از مسائل مهم اقلیت های دینی در سالهای گذشته خود مؤید این معنی است که جامعۀ ایرانی مترصد رفع این معضل ها بوده و برای حضور و وجود ایرانیان غیر مسلمان اهمیت خاصی قائل است . از این دسته می توان به بحث برابری دیه اقلیتهای دینی رسمی کشور که با فتوای صریح و مستقیم رهبری در سال 2003 میلادی که منجر به گنجاندن یک تبصره قانونی در قانون مجازات اسلامی گردید، اشاره نمود . من با اطمینان خاطر عرض می کنم، الباقی مسائل و مشکلات نیز با پیگیری های مستمرمسئولین تشکلهای جوامع اقلیتهای دینی و نمایندگان مجلس ایشان، یکی بعد از دیگری برطرف خواهد شد.
مردم ایران، مردمی سخت کوش و تسلیم نشدنی هستند و تاریخ گواه است که با هیچ فشار و
حربه ای نمی توان آنها را از تصمیم قاطع خودشان منصرف نمود. اما در عین حال ایرانیان مردمانی صلح جو و اهل مذاکره و معامله می باشند. منطق برد برد دارند. شما شاهد هستید هرچه تحریمها و فشارهای بین المللی بیشتر می شود، ایرانیان در رسیدگی به هدف استفاده صلح آمیز از انرژی
هسته ای مصمم تر می شوند . این فشارها تا ابد که نمی تواند ادامه داشته باشد، بالاخره روزی مرتفع خواهند شد ولی مطمئن باشید جامعه ایرانی که من از بدنه بخش خصوصی آن می باشم، در آینده بین دوستان و دشمنان خویش تفاوت قائل خواهد شد و بدیهی است بازار بزرگ اقتصاد آینده ایران، پذیرای دوستانی خواهد بود که در این ایام سخت یاری رسان بوده اند.
حال دشمنان ایران با تمام قوا فعالیت کنند که ایران را منزوی جلوه دهند . شاهد هستید که در بازی های سیاسی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. با ساختن فیلمهای واهی و دروغین مانند 300 (30) یا بدون دخترم هرگز، قصد تخریب تاریخ و وارونه جلوه دادن فرهنگ ایرانی را دارند.
اخیراً هم شاهد سیاسی کاری در حوزۀ هنر هستیم که کار را به جایزه اسکار کشانده اند. بعد از سپری شدن سی و پنج سال از مسئله تسخیر سفارت آمریکا، فیلم آماتور و غیر حرفه ای آرگو (31) را که به اعتراف خودشان دارای کارگردانی بسیار ضعیفی است، بعنوان اولین فیلم و برنده جایزه اسکار معرفی کرده اند. سیاسی بازی و دشمنی را تا به حدی رسانده اند که ورزش کشتی که ورزش قهرمانی و باستانی ایرانیان است را از بازی های المپیک حذف کرده اند تا مبادا قهرمانان ایران زمین، چونان گذشته نام آور آن شوند و نام ایران در لیست قهرمانان جهان بدرخشد. دشمنان ایران در ذهن خود نقشه خاورمیانه جدید و طرح تقسیم آن را می پرورانند و به این خیال اند که می توانند خلیج همیشه فارس (32) یا استانهای مرزی را از مام میهن جدا کنند، غافل از اینکه هیچ شناختی نسبت به حس میهن پرستی ایرانیان ندارند. از اینجا به عنوان یک اقلیت قومی و دینی اعلام می کنم که دشمنان ایران بهتر است این افکار خصمانه را از ذهن خود دور کنند ، چون با فرض کوچکترین تعرض به خاک میهنم ، تمامی ایرانیان از مسیحی ،کلیمی ، زرتشتی و مسلمانان گرفته تا ترک، کرد ، لر ، بلوچ و عرب همه باهم در کنار یکدیگر از مام میهن دفاع خواهیم کرد. مهر میهن با شیر به درون کالبد هر ایرانی وارد شده و با خروج جان از بدنش خارج خواهد شد.
چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد
به هر حال دخالت بیگانه در مسایل داخلی کشورها حاصلی جز آنچه در حال حاضر در عراق و سوریه شاهد آن هستیم در پی نخواهد داشت .همه روزه شاهد کشتار زنان و کودکان بیگناه در سوریه وعراق (33) هستیم. افراطی گری گروههای تروریستی که موجب بمب گذاری و کشتار فجیع مسیحیان آشوری در کلیساها و اماکن مقدس مسیحیان (34) گردیده؛ خود بیان گر این مطلب است. در پایان از نمایندگان کمیسیون حقوق بشر تقاضا دارم هنگام مراجعه به ایران از نزدیک به تشکلهای رسمی موجود داخل کشور مراجعه داشته باشند تا هرچه بهتر با واقعیتهای مربوط به اقلیتهای دینی آشنا شوند.
توجه کنید همه می دانند در جهان فرش دستباف ایرانی (35) که حاصل هنر دست و تلاش چشم هنرمندان و قالی بافان ایرانی است بعنوان زیباترین اثر هنری و صنایع دستی، شناخته شده است. مردم بسیاری ازکشورها آنچنان ارزشی برای این اثر های هنری زیبا قائل هستند که آن را قاب کرده و بر سر در دیوار تالارها و قصرهای خود می آویزند . اما ما ایرانی ها این حاصل دسترنج خویش را در منازل خود و زیر پای مهمان پهن می کنیم تا با بهترین هنرودسترنج خویش از وی استقبال کنیم. آیا شما می توانید باور کنید که حاصل چنین تمدن و فرهنگی تربیت تروریست باشد؟
To share this page with others, use links below: